Hoe gunstig komt een oorlog in de media?


21 juni 2022 - Het is bizar maar de oorlog in Oekraïne leidt ook tot een museale tentoonstelling. Een kleintje, dat wel. Beeld en Geluid Den Haag presenteert vanaf 15 juli een nieuwe tijdelijke expositie. Framing the War toont de eerste 100 dagen van de oorlog via de lens van internationale nieuwsfotografen en via het potlood van internationale cartoonisten.

 

De registrerende fotografie en opiniërende tekeningen bieden samen een uniek beeld van de oorlog, meent het museum. Ze nodigen je als bezoeker uit tot een kritische blik op het nieuws: wat weten en wat zien we eigenlijk en hoe belangrijk en hoe bepalend zijn de makers van de beelden daarbij?

 

Gunstig in de media?

De oorlog in Oekraïne is al vanaf dag één ook een media-oorlog. De machthebbers in Moskou en Kyiv proberen de ontwikkelingen voor de eigen bevolking en de rest van de wereld op een voor hen gunstige manier in beeld te krijgen. Onafhankelijke media tonen juist naar eer en geweten de objectieve feiten en onderbelichte perspectieven. Toch wordt ook dat beeld ingekaderd door de keuzes van de journalisten en van de redacties.

 

De expositie is een verzameling van nieuwsfoto's en spotprenten. Er is werk in opgenomen van nieuwsfotografen die uit Oekraïne komen of tijdens de eerste 100 dagen van de oorlog daar verbleven, zoals Sergei Supinsky (Oekraïne) en Diego Ibarra Sanchez (Spanje). Hun foto's zijn onder meer via het ANP verspreid. Cartoons komen van de hand van onder anderen Vladimir Kazanevsky (Oekraïne), Gatis Sluka (Letland), Tjeerd Royaards (Nederland) en Emad Hajjaj (Jordanië).

 

De tentoonstelling is een productie van Beeld en Geluid Den Haag, persbureau ANP en cartoonistenplatform Cartoon Movement. Zij wordt mede mogelijk gemaakt door steun van het vfonds en Gemeente Den Haag.

 

Praktische informatie

EXPOSITIE | FRAMING THE WAR

Beeld en Geluid Den Haag

15 juli - 4 september 2022

denhaag.beeldengeluid.nl